SEO Tips & Tools

Tips voor Zoekmachine Optimalisatie

Super tip. De officiele Google SEO Guide for Beginners is nu vertaald in het Nederlands: SEO Handleiding en Gids compleet met helder commentaar zodat u de aanwijzing direct kunt gebruiken om uw website te verbeteren.

U heeft dus een prima website, maar niemand kan ‘m vinden… ?

Met onderstaande SEO Tips en Tools kunt u in ieder geval iets van de schade (laten) herstellen. We willen u op deze pagina graag kennis laten maken met de belangrijkste en handigste SEO Tips & Tools, maar als u hier gekomen bent om (net iets te) slimme truckjes te ontdekken om de zoekmachines te misleiden moeten we u teleurstellen: onze tips zijn namelijk volledig “white-hat” zoals dat in SEO termen heet. Volledig in lijn met de Quality GuideLines van de grote zoekmachines.(3 maart 2014)

1. Content is King

Absoluut! Zonder content (inhoud = tekst) kan een Zoekmachine nooit weten waar uw website over gaat. En bij weinig tekst weet een zoekmachine ook maar heel weinig. U moet dus zorgen dat u voldoende zinvolle informatie op uw website heeft staan. Informatie met betrekking tot uw product of dienst.

Maar daarmee bent u er nog niet. De informatie moet ook aansluiten bij de zoekakties van uw potentiele klanten. Zij zoeken een oplossing voor hun probleem. U heeft die oplossing voor hen in huis, maar dat moet u ze dan wel duidelijk kunnen maken.

Het verschil met traditionele marketing is dat u zich nog veel meer in de denkwereld van uw potentiele klanten moet inleven. Wat is hun probleem, en nog belangrijker, met welke exacte woorden zoeken zij naar de oplossing voor hun probleem.

Veel traditionele tekstschrijvers gaan hier de mist in omdat ze liever fraaie omschrijvingen gebruiken dan de simpele woorden die men gebruikt om een product via Internet te zoeken. Een zelfde valkuil is het officiele taalgebruik en/of intern taalgebruik. Probeer dus te ontdekken welke woorden uw klanten precies gebruiken als ze op zoek zijn naar uw product. (zie Keyword Research)

Ook opvallende kreten, kwinkslagen en ander goedbedoelde aandacht-trekkers werken niet bij zoekmachine optimalisatie. U moet gewoon heel dicht bij de bron blijven, zaken benoemen zoals ze zijn, en daarbij het taalgebruik van uw klanten respecteren. Zoekmachines zijn behoorlijk ver ontwikkeld en kunnen wel wat verbanden leggen, maar in het algemeen geven ze toch de voorkeur aan een exacte match met het zoekwoord.

Humming Bird

Zelfs Google’s fameuze update naar de nieuwe HummingBird Engine (2013)betekent nog steeds niet dat Google al in staat is om echt heel contextueel naar een website te kijken en ook sematic search is op het moment nog steeds wishful thinking. Maar het geeft wel aan in welke richtingen we moeten denken als het om betere zoekresultaten gaat: Goede en unieke inhoud, en zorgen dat de zoekmachines weten dat jij die inhoud hebt en waar je het gepubliceerd hebt. (maar dat was in 2008 eigenlijk ook al zo )

2. Techniek

We gooien hier maar even alle technische bottle-necks op 1 hoop. Er zijn nogal wat zaken die het goed vindbaar maken van een website verhinderen of zelfs geheel onmogelijk maken. Flash, Javascript, Frames, Robots.txt, redirects, etcetera. Als uw site de hiervoor genoemde technieken gebruikt is de kans nog steeds heel groot dat er haperingen optreden in de vindbaarheid van uw website. Er zijn voor alle techieken goede en minder goede oplossingen bedacht, maar in de praktijk blijken die meestal niet of niet correct toegepast te worden. U kunt iets meer inzicht in de situatie voor uw eigen website krijgen door in de Google Resultaten op de “Cache” link te klikken ipv de UR en als u daarna de Tekst Versie link klikt ziet u wat de Zoekmachines zien, en van uw site weten. Met het WMT-WebMasterTools van Google leert u nog meer over de situatie, en vooral hoe Google uw website en waardeert.

3. Basis SEO

De grondbeginselen van SEO zijn in feite heel eenvoudig. Google heeft in zijn TOS (Terms of Service) en Webmaster Guidelines heel duidelijk omschreven wat zij vinden wat mag en wat niet mag. In wezen komt het er op neer dat alles wat je doet om de zoekmachine op een dwaalspoor te zetten fout is. En alles wat je doet puur voor de zoekmachine, en niet zou doen als er geen zoekmachines waren, is ook fout. Daarmee is dus eigenlijk alle moderne SEO fout? Nee, want Google geeft ook wel de grenzen aan. Zolang u onthoudt dat de bezoekers minstens hetzelfde moeten zien als de zoekmachine robots, bent u al een eind op de goede weg. Zeer uitvoerige informatie vindt u hier: TOS en Hier en natuurlijk ook in onze SEO handleiding !
Uw URL of pagina’s veranderen? De 302 en 301 redirect worden nogal eens door elkaar gehaald. Een 301 is de meest zoekmachine vriendelijke variant. Lees hier meer over de 301 redirect en alles wat er bij hoort.

4. Back Links

Back-Links, retour links, referal links, link building. In de periode 2008-2012 werd het linkbuilden tot de holy grail van SEO verheven. Met de Pinguin Updates (2012-2013) is daar weer een kentering in gekomen en neigen sommigen nu zelfs naar het compleet afzweren van backlinks. Voorlopig blijven links naar je content echter een absoluut noodzakelijk onderdeel van het vindbaar maken van uw uw website. Als Wegwijzer en als Stem (vote). Er zijn 2 belangrijke redenenen om links vanaf andere websites te verwerven. De eerste is simpel; links op andere sites leveren u bezoekers naar uw site op. Startpagina’s, Directories, Wikipedia en zelfs Marktplaats kunnen goed zijn voor een flink aantal bezoekers.

Maar er is meer… ! Google basseert de waarde die ze aan een website geven namelijk nog steeds voor een groot deel op het aantal en de kwaliteit van de links die u van andere websites krijgt. Maar lang niet alle links tellen mee. Het gaat hier vooral (en als het aan Google ligt , uitsluitend) om links die “spontaan” gelegd zijn. Directories, Listings en Blogs lijken steeds meer af te vallen, en betaalde (of verondersteld betaalde) links zijn tegenwoordig helemaal uit den boze, (tenzij u ze van een NO-Follow laat voorzien) U zult dus op zoek moeten naar verwante websites die een link naar uw website willen plaatsen. Zorg dan ook dat de anchor text ( de tekst van die link op de andere website) de keywords waarop u gevonden wilt worden, bevat. Dus niet alleen maar laten linken naar www.naam.nl, maar ook naar Product XYZ., wederom is voorzichtigheid geboden, het moet er natuurlijk uitzien en er moet flink gevarieerd worden in die anchor-teksten, keyword stuffing levert geheid een devaluatie of misschien zelfs een penalty op. Mocht u in het verleden op onjuiste gronden links naar uw website hebben verkregen dan bestaat de kans dat u daarvoor een algoritmische of manule penalty dan wel afwaardering heeft gekregen. Een manule penalty wordt tegenwoordig keurig in uw WMT Dashboard getoond. Een algoritmische afwaardering is lastiger te herkennen. Mocht u twijfels hebben over bepaalde links nauw website dan kunt u deze het beste laten verwijderen door de webmaster van de betreffende website, en als laatste hulpmiddel heeft Google hiervoor de Disavow Tool gesteld waarmee u kunt aangeven dat u deze links niet vertrouwd en u ze liever niet meegeteld ziet.
Het modern Link Builden is Link Earning : Produceer uitmuntende en unieke inhoud en zorg dat anderen weten dat u die unieke inhoud publiceert, dat kan via de Sociale Media, Blogs, Fora, etc, creeer dus fans en ambassadeurs die graag naar uw website verwijzen !

5. Zoekmachine Ranking zelf uitvoeren ?

Op basis van de hierboven genoemde SEO tips en met de hieronder genoemde SEO tools kunt u best zelf aan de slag met het optimaliseren van uw website. U kunt eenvoudig zien of en waar er bottle-necks zijn, en u kunt ook zelf op zoek gaan naar de meest ideale zoekwoorden. Als u genoeg tijd heeft en als u zich echt wilt verdiepen in de materie zullen de resultaten meetbaar zijn. Voor de meeste ondernemers is het echter verstandiger en voordeliger om de zoekmachine optimalisatie uit te besteden. MarketBizz kan u helpen om uw website beter vindbaar te maken vanaf 795 EUR en dat zonder dat u zelf specialist hoeft te worden! Die tijd kunt u immers beter besteden aan uw bedrijfsvoering. Bekijk onze aantrekkelijke Starters SEO Aanbieding voor het MKB. Dit is de vereenvoudige versie van ons complete Marketing SEO advies, maar voor veel ondernemers toch precies de passende oplossing

6. Niet overdrijven met je SEO inspanningen

Of je nu zelf aan de slag gaat met deze 12 Tips en Tools, of dat je de SEO uitbesteedt aan een gespecialiseerd bedrijf: Houd in de gaten dat overdaad schaadt, als je tekst plaats, lees deze hardop door om zien of het voor een normale bezoeker ook nog aantrekkelijk klinkt. Dit geldt zowel voor het zichbare als het onzichtbare deel van je content

 

SEO Tools

Veel van de SEO tools die je op websites vindt, schenden de TOS van de zoekmachines. (Vooral omdat ze geautomatiseerde Queries (zoekopdrachten) naar de zoekmachines versturen. Het gebruik van van deze Tools kan verhelderend werken, maar gebruik ze vooral met mate, want vooral Google heeft er een handje van om je IP adres gedurende enige tijd te blokkeren na het gebruik van zo’n tool.

Gelukkig heeft Google zelf ook een aantal praktische “tools” ontwikkeld.

1. Google Analytics

Met Google Analytics kan je het verkeer en de verkeersstromen op je site vrij nauwkeurig meten. (en meten is weten) Dit gratis Tool doet op geen enkele wijze onder voor de duurbetaalde commerciele producten. Zeker in combinatie met Adwords een echte aanrader. Google Analytics

2. WMT – WebMasterTools – Search Console

Van oorsprong was dit slechts een hulpmiddel om Zoekmachines duidelijk te maken welke pagina’s er nu eigenlijk bij je site horen en welke je graag terug zou zien in de SERP’s (Search Engine Results Page) Google heeft dit echter uitgebouwd tot een zeer informatief portaal waarbij je redelijk goed kan volgen wat Google van je weet en van je vindt. Ook een penalty of ban wordt in dit Hulpprogramma gemeld (helaas niet altijd) Google Sitemaps

3. Keyword Research Tool

Het handige Keywords tool bestaat nietmeer en is vervangen door de KeyWord Planner. Deze is alleen nog maar in een AdWords Account beschikbaar, u hoeft overigens geen actieve campagnes te hebben om over het tool te kunnen beschikken.

4. Search Results

Via de gewone Search Results van Google (en anderen) kunt u ook al meer gegevens vinden. Er zijn verschillende speciale zoekopdrachten waarmee u “dieper” in het brein van Google kijkt. Zo kunt u met de zoekopdracht site:www.uwnaam.nl , prima zien welke pagina’s Google van u kent. En met de opdracht: [www.sitenaam.nl] -site:www.sitenaam.nl kunt u zien wie er naar uw site verwijzen.

5. Discussie Groepen, Forums en Blogs.

Er zijn een aantal interessante DiscussieGroups die u graag verder op weg helpen. Een van de meest betrouwbare is deze door Google gecontroleerde: WebMaster Hulp Group

Ook de Blog van Matt Cutts hoort niet in dit rijtje te ontbreken. Matt Cutts is de semi-officiele spokesman van Google. Op zijn Blog hoort u de laatste SEO nieuwtjes het eerst.  In 2014 liet Matt Cutts weten tijdelijk “on leave” te gaan. John Mueller, die al zeer actief was in Google’s WebMaster Central heeft de taken deels overgenomen, hoewel er nooit een officieel statement van Google zelf over deze switch is geweest, is John Mueller toch wel de source voor de meeste recente ontwikkelingen binnen Google mbt Search en Website Optimalisatie.

6. SEO Handleidingen

De Officiele Search Engine Optimization Guide van Google !

Weten hoe het echt zit? Een compact Guide van Google zelf: Google SEO Guide en natuurlijk onze vertaling in het Nederlands: Starters Handleiding en SEO Gids

Ook absoluut het bekijken waard: de Engelstalige presentatie SEO handleiding van Google: Webmasters

 

Extra SEO Tip:

Check of u in aanmerking komt voor de gratis SEO SCAN van MarketBizz