Semalt, Iloveitaly, buttons-for-website, priceg, prlog, smailik, verwijzende websites uit Rusland , Brazilie etc. u bent ze ongetwijfeld wel eens tegen gekomen in uw Analytics statistieken.
Voorkom dat Referral SPAM en Ghost Referrals uw Google Analytics vervuilen.
(Helaas niet voor GA4 !)
Update Mei 2015: momenteel lijkt het “include hostname” filter het meest effectief, zeker als je dit samen met een “exclude referral” of “exclude campagne” filter gebruikt. Werkt ook om zgn direct-traffic ghost verkeer uit te sluiten!
Een enkel bezoekje of een paar bezoekjes in een korte periode, daar hoef je je niet druk over te maken, het wordt echter wel vervelend als ze een flink deel van uw referral bezoek vormen. Uw statistieken raken vervuild en vooral bounce rate, nieuwe bezoekers, gem aantal pagina’s etc kunnen een volkomen scheef beeld gaan geven.
U hoeft overigens niet bevreesd te zijn dat dit meteen ook een nadelige invloed heeft op uw rankings / posities in de SERPs (Search Engine Result Pages), Google gebruikt uw Analytics gegevens namelijk niet bij het bepalen van de posities.
Wat gebeurt er ?
Onderscheid tussen Referral SPAM en Ghost Referrals
Referral Spam.
Bedrijven zoals Semalt versturen een robot /spider naar uw website maar deze robot maakt zich niet bekend als robot en dus wordt het verkeer in de statistieken opgenomen.
Ghost Referrals.
Hier sturen bedrijven een stukje code met daarin uw UA code naar Analytics. Analytics denkt dus dat er een bezoek is en neemt dit op in uw statistieken. Deze “bezoekers” zijn dus nooit op uw website, of zelfs maar in de buurt van uw website, geweest. ( U kunt ze daarom dus ook niet via htaccess uitsluiten) Opmerkelijk is dat deze bots vrijwel uitsluitend de eerst UA code gebruiken AU XXXXXXX-1.
Hoe zie je dat je (te) veel “foute” referral trafic binnen krijgt
Op je Analytics dashboard stel je een peroide in van 2 a 3 maanden. Ga naar Acquisitie >Alle verkeer > Verwijzingen.
Als je daar dit soort bezoekers ziet heb je last van referral spam/ ghost referrals (onderaan de pagina staat een vrij complete lijst referrals )
Hoe te voorkomen ?
1. De gewone Referral Spam (semalt) is deels via htaccess op te vangen en dus uit te sluiten. Het lastige is wel dat de robots zich steeds beter weten te vermommen en ze je uitsluiting dan alsnog ontlopen. Semalt heeft gelukkig een afmeldprocedure ingesteld, en die lijkt te werken. afmelden semalt
2. Google Analytics kent reeds een groot aantal bots en je kunt bezoeken van deze bekende robots in Analytics laten uitsluiten door in “weergave” > Instellingen weergeven het vakje [bots en spider filteren] aan te vinken. Deze instelling werkt helaas slechts ten dele en lang niet al het ongewenste verkeer wordt er uitgefilterd, maar niet geschoten is altijd mis.
3. Zelf Filteren in “WEERGAVE”. Per Property kan je verschillende “Weergaves” instellen. De meeste kennen de “weergave” als de plaats waar je jezelf op basis van je IP adres kunt uitsluiten en waar je je doelen definieert. Maar je kunt hier dus ook zelf aangemaakte filters toevoegen. Zorg wel dat je altijd 1 weergave hebt waarin je geen enkel filter gebruikt, je hebt dan in die weergave altijd alle gegevens achter de hand! Noem die Weergave bijvoorbeeld: [geen filter]
Het filter is een krachtig tool en als je filters te ruim instelt kan je al je gegevens kwijt raken. Test nieuwe filters dus altijd in een extra “weergave” en geef die een omschrijvende naam bijvoorbeeld “test-uitsluiten-spam-op-url”
Het filter (de filters)
Je kunt een filter aanmaken waarbij je bezoekers met bepaalde kenmerken uitsluit, of je kunt een filter maken waarbij bezoekers juist aan een bepaalde voorwaarde moeten voldoen. Beide hebben hun eigen voor- en nadelen.
Uitsluiting.
Een filter maken op basis van uitsluiting van kenmerken van de ongewenste Referral heeft als nadeel dat je moet bijhouden of er niet regelmatig nieuwe spelers op de markt komen die andere kenmerken hebben.
Opnemen
Bij een filter op basis van toelaten aan de hand van kenmerken kan je de kenmerken kiezen die verbonden zijn aan jouw website , en hoef je je dus minder zorgen te maken over wat derden doen.
Uitsluiten A.
Een eenvoudige vorm van uitsluiten is het filteren op basis van een kenmerkend onderdeel van de URL van de spammende referral. Zo ben je door het toevoegen van deze regel bij Filterpatroon (copy paste) waarschijnlijk al 95-99% van je referral spam kwijt.
button|aliex|loveitaly|money|darodar|blackhat|prlog|hulfing|smail|\.ru|priceg|seo|upload |o-o
( | (pipe) staat voor “of” , en \. betekent lees de punt als een punt en niet als joker, nooit afsluiten met een |(pipe) want dan filter je alles)
Je hebt hiervoor in totaal 255 tekens ter beschikking, dus je kunt de regel uitbreiden met nieuwkomers, en als je dan tekort komt kan je een tweede/derde filter toevoegen.
Je kunt je filter testen ( naar beneden scrollen) als je het filter hebt aangemaakt maar als je niet al te veel verkeer hebt krijg je al heel snel de melding dat het filter niets doet. In dat geval zal je dus zelf enkele dagen moeten testen in een aparte aangemaakte WEERGAVE.
Uitsluiten B.
Je kunt ook op andere zaken uitsluiten , zoals landen of de complete urls van de referrals, of een combinatie gebruiken. Om het overzichtelijk te houden hoef je niet alles in 1 filter samen te voegen maar kan je verschillende filters in 1 weergave aanmaken:
Test ze voordat je ze in je originele weergave zet wel altijd in een aparte “weergave” uit.
Toelaten A.
Een filter waarbij je alleen bezoekers toelaat die aan bepaalde kenmerken voldoet is op de zelfde wijze aan te maken en te testen. Ook hier weer verschillende mogelijkheden. Als je een eenvoudige website hebt kan bijvoorbeeld op de “hostname” selecteren. Normaal en gewenst verkeer komt eigenlijk altijd via je eigen site hostname binnen. Het is dan dus voldoende om je domeinnaam (of het meest kenmerkende deel van je domeinnaam) hier op te geven. Spammers/Ghost komen vaak via fake hostnamen als apple.com amazon.com binnen. Helaas soms ook via jouw eigen host name, maar dat zijn (nog) uitzonderingen.
Toelaten B
Wat complexere websites kunnen hun verkeer via verschillende hostnames binnen krijgen, via een externe winkelwagen, via pay-pal of translate.googleuser bijvoorbeeld. Die wil je natuurlijk niet wegfilteren en zal je in je toelatingsfilter moeten opnemen. Bekijk hier voor het laatste jaar in Analytics en check de gebruikte hostenames en voeg de hostnames, die je wilt blijven zien, aan je filter toe. Apple, Amazon etc lijken misschien wel interessant maar dit zijn dus fake hostnames!
Ik gebruik zelf de combinatie van uitsluiting (verwijzende URLs->regel met kenmerkende delen van de URLs) en toelating (hostname-alleen de kale root zonder www of TLD. Dus “domeinnaam” ) en dat werkt vooralsnog prima.
Properties Uitsluitingen
( de twee kolom in je beheerdersdashboard) kent ook een Referrals uitsluitingsfilter. Dit is echter niet bedoeld voor uit wegfilteren van Ghost Refrrals en Referral spam ! Deze uitsluiting zijn specifiek bedoeld om winkelwagentjes en betalingssites zoals Paypal Ideal etc niet als referral op te nemen als bezoekers terugkomen van een betaling. Dit filter lijkt wel te werken maar de bezoeken (een deel van ) wordt nu als direct verkeer opgenomen en dan zit je alsnog met verkeerde info in je stats.
Testen en Filtervelden vinden
Om te zien of je filter doet wat je verwacht kan je na 2 – 3 dagen testen kijken wat er in je rapportages getoond wordt. Ik ga dan naar acquisitie> alle verkeer > kanalen en kiest dan als [secundaire dimensie] het label van het filter. Dus bijvoorbeeld “verwijzende url” of “hostname” Soms is het lastig om het juiste filterveld terug te vinden , maar gelukkig zit er een zoekfunctie op.
Niet vergeten !
Als je een nieuw filter definitief gaat gebruiken moet je wel zorgen dat het in een “WEERGAVE” zit waar alles juist ingesteld is.
Dus ook je “doelen”, je “IP-uitsluiting” en natuurlijk gebruikersbeheer en het eerder genoemde vinkje bij Bots Filteren . etc. Als je AdWords en /of Adsense gebruikt is het belangrijk om de juiste weergave aan je AdWords/Adsense te koppelen. Je doet dat in de kolom “Property”
Een aardig lijstje met ongewenste referrals:
buttons-for-website.com
7makemoneyonline.com
darodar.com
semalt.com
ilovevitaly.co
myftpupload.com
econom.co
iskalko.ru
ilovevitaly.ru
ilovevitaly.com
o-o-8-o-o.ru
o-o-6-o-o.ru
cenoval.ru
priceg.com
cenokos.ru
seoexperimenty.ru
gobongo.info
vodkoved.ru
adcash.com
websocial.me
cityadspix.com
luxup.ru
ykecwqlixx.ru
superiends.org
slftsdybbg.ru
edakgfvwql.ru
socialseet.ru
screentoolkit.com
savetubevideo.com
blackhatworth.com
prlog.ru
hulfingtonpost.com
bestwebsitesawards.com
forum.smailik.org
click.aliexpress.com
social-buttons.com
Als je vragen hebt over WebMasterTools, Analytics of AdWords kan je altijd tercht bij de officiele Google Help fora. Google Fora NL en EN
AdWords en/of Google shopping campagne opstarten?
MarketBizz helpt u uw AdWords campagnes zo effectief mogelijk op te zetten. MarketBizz is in het bezit van de Google Advertising Professional certificering zodat u er op kunt vertrouwen dat we uw campagne zeer vakkundig optimaliseren.
Vraag daarom nu meteen een Offerte aan of kijk hier voor meer informatie over het adverteren bij de zoekmachines.